Repere educaționale – activitatea de prevenție

Tatiana Vîntur

sept. 9

În mediul școlar este importantă educația și prevenția în ceea ce privește: comportamentele agresive și violența în mediul școlar, climatul de siguranță, consumul de substanțe nocive pentru sănătate (alcool, tutun, droguri etc.), comportamente și atitudini (educație pentru formarea spiritului civic și responsabilității prevenirea delincvenței juvenile), prevenirea abandonului școlar și altele.

Modalitățile de îmbunătățire ale unor aspecte vulnerabile la nivel individual sau de grup pot fi grupate în măsuri de prevenție  și măsuri de intervenție. Acestea se pot realiza:

·         la nivel individual (asistență individualizată, analiza factorilor de risc la nivel individul, responsabilizarea)

·         la nivel de grup (consiliere, informare, formare, conștientizare, campanii)

·         la nivel relațional (servicii specializate, colaborări, informare, consiliere)

·         la nivel instituțional (parteneriate, campanii, regulamente, strategii și planuri, proceduri, monitorizare)

·         la nivel comunitar (intervenții sociale, culturale; conștientizare, informare).

Cadru normativ  – selecție

I.        Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

II.        Ordinul nr. 4183 din 4 iulie 2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar

III.        OMECT nr. 1409/29.06.2007 – Strategia de prevenire a violenței în mediul școlar

IV.        Ordinul M.E.C. nr. 4.343/2020 din 27 mai 2020 privind aprobarea Normelor metodologice privind violenţa psihologică – bullying

V.        Planul Național Cadru de Acțiune privind siguranța școlară – https://edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Minister/2023/preuniversitar_root/Planul-National-Cadru-de-Actiune-privind-siguranta-scolara.pdf

VI.        Strategia națională anticorupție 2021-2025 – https://www.just.ro/wp-content/uploads/2021/12/Strategia-Nationala-Anticoruptie-2021-2025.pdf

VII.        Ordinul M.E.N.C.S. nr 6.134/2016 privind interzicerea segregării școlare în unitățile de învățământ preuniversitar

VIII.        Strategia Națională privind Siguranța Rutieră 2022- 2030

IX.        Strategia Națională Antidrog 2022-2026

X.        Strategia națională împotriva traficului de persoane:https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2018/10/ANEXA-1-22.pdf

Activitățile de prevenție vizează domeniile prioritare:

·         Siguranța în școală

·         Violența din mediul școlar

·         Consumul de droguri

·         Traficul de persoane

·         Educația rutieră

·         Protecție și apărare civilă

A. Aplicarea Planului Național  Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară

Planul Național Cadru de Acțiune (PNCA) privind siguranța școlară are ca obiectiv creșterea siguranței elevilor și cadrelor didactice din unitățile de învățământ, la nivel național, fiind rezultatul consultărilor între echipele tehnice ale instituțiilor semnatare, cu atribuții în domeniu. Vezi (https://edu.ro/Planul-National-Cadru-de-Actiune-privind-siguranta-scolara )

Elemente prioritare ale Planului Național Cadru de Acțiune:

·         creșterea gradului de siguranță școlară;

·         prevenirea și combaterea traficului și consumului de substanțe psihoactive în rândul elevilor;

·         prevenirea cazurilor de bullying;

·         reducerea riscului de expunere a elevilor la infracțiuni, în special a celor comise cu violență.

B. Prevenirea violenței în mediul școlar

La nivelul fiecărei unități școlare se constituie comisia permanentă: Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii

Exemple de proiecte:

Exemple de proiecte:

·         Proiectul de responsabilizare socială R.E.S.P.E.C.T. (componenetele: Responsabilizare, Educație, Siguranță, Prevenție, Emoții (gestionarea emoțiilor), Comunicare, Toleranță.

·         Proiectul județean „Clase fără bullying”

·         Proiectul național „Ia atitudine, spune STOP violenței!”

·         Săptămâna nonviolenței în mediul școlar: 29 ianuarie – 2 februarie 2024

·         Campania 19 zile de prevenire a abuzurilor și violențelor asupra copiilor și tinerilor 1- 19 noiembrie

·         Programul de formare – curs acreditat „Medierea conflictelor în mediul școlar” – 22 credite/IȘJ Suceava – CCD Suceava. acreditat prin O.M. 3189/07.02.2020, 22 CPT, 89 ore.

C. Prevenirea consumului de droguri în rândul copiilor/ tinerilor

Prin „drog” se înțelege orice substanţă care întruneşte următoarele condiţii:

1.    Este capabilă să producă efecte psihoactive;

2.    Duce la repetarea consumului din cauza plăcerii pe care o provoacă (efect de consolidare pozitiv);

3.    Produce stare proastă fizică şi/sau psihică la încetarea consumului;

4.    Nu poate fi folosită în scop terapeutic (CPECA Suceava).

Drogurile sunt licite (alcool, tutun) și ilicite (cocaină, heroină, canabis, etnobotanice etc.)

·         Activitățile de prevenire se desfășoară în conformitate cu Strategia Națională Antidrog 2022-2026 și a Planului Județean de Acțiune în domeniul prevenirii drogurilor

·         http://ana.gov.ro/strategia-nationala-in-domeniul-drogurilor-2022-2026-aprobata-de-guvernul-romaniei/

·         Proiecte din oferta educațională a Agentiei Naționale Antidrog și a Ministerului Educației https://educatiafnonf.wordpress.com/2023/09/07/oferta-educationala-antidrog-2023-2024/

·         Activități tematice în cadrul programelor Școala altfel, Săptămâna verde

·         Ora de Consiliere și dezvoltare personală (clasele V-VIII), conform programei școlare/2017

·         Activitățile de suport educational pentru elevi – clasele liceale și profesionale

·         Campanii naționale antialcool, antitutun, antidrog

·         Marşul antiviolenţă, antidrog, antitutun și de prevenire a accidentelor rutiere – ,,Fii conștient, nu dependent” ediția a XIII-a, 2024

·         Webinare – Clinica Aliat „Cum ții adolescenții departe de adicții”

·         Programul „Suntem Mulți” are scopul de a conștientiza consecințelor consumului de alcool în rândul minorilor și a oferi suport părinților și cadrelor didactice prin materiale educaționale. În cadrul acestui program, în 2019 a fost realizat Ghidul pentru profesori „Rămâi în joc! Adolescență fără alcool”

·         Zile internaționale, naționale: 17 noiembrie Ziua națională fără tutun; 31 mai Ziua mondială fără tutun; Ziua Internațională împotriva consumului și traficului ilicit de droguri – 26 iunie

·         Conferința anuală a I.Ș.J. Suceava – Prevenirea comportamentelor de risc.

D.

1.    Prevenirea traficului de persoane – Strategia națională împotriva traficului de persoane:

Traficul de persoane reprezintă „recrutarea, transportarea, transferarea, adăpostirea sau primirea de persoane, prin ameninţare sau prin utilizarea forţei sau a altor forme de constrângere, prin răpire, escrocare, înşelăciune sau abuz de putere, prin utilizarea unei poziţii vulnerabile, prin darea sau primirea de bani sau de beneficii pentru obţinerea consimţământului unei persoane care are control asupra alteia, în scopul exploatării. Exploatarea include cel puţin prostituţia sau alte forme de exploatare sexuală, muncă sau servicii forţate, sclavia sau practici similare sclaviei, servitutea sau prelevarea de organe” (Definiţia oficială a traficului de persoane, aşa cum este ea formulată în Protocolul Naţiunilor Unite  – Convenţia de la Palermo, 2000 şi Legea privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane).

Exemple de acțiuni/proiecte:

·         Săptămâna prevenirii traficului de persoane 16-22 octombrie

·         Ziua europeană de luptă împotriva traficului de persoane – 18 octombrie

·         Ziua internațională a copilului dispărut – 25 mai

·         Campania națională de prevenire a traficului de persoane:  Drumul spre libertate .

·         30 iulie-Ziua Mondială de Luptă Împotriva Traficului de Persoane și pentru protejarea tinerilor de impactul deosebit de dăunător pe care îl are așa numita metodă de racolare Loverboy

·         ,Pe stradă nu e acasă” – proiect al Agenției Nationale Împotriva Traficului de Persoane Administrației Spitalelor si Serviciilor Medicale București, Poliției Capitalei și Direcțiilor Generale de Asistenta a Copilului din București

·         Proiecte proprii, activități tematice în Săptămâna verde, Școala altfel

·         Proiectul județean „Măști și chipuri”.

E. Educație rutieră

Legislație: Strategia Națională privind Siguranța Rutieră 2022- 2030

Unitățile școlare preșcolare, primare, gimnaziale și liceale, în parteneriat cu poliția vor organiza și desfășura activități de educație rutieră astfel:

·         În cadrul orelor de consiliere și orientare (clasele V-VIII) și a activităților de suport educațional pentru elevi (clasele IX- XII) – educație rutieră

·         În cadrul orelor de suport educațional pentru părinți cu implicarea asociațiilor de părinți și a consiliilor reprezentative ale părinților; în cadrul întâlnirilor cu părinții

·         În cadrul activităților extrașcolare desfășurate cu preșcolarii și elevii – reguli de circulație

·         Campanii locale de prevenire a accidentelor rutiere

·         Campanie de semnalizare a mai multor treceri de pietoni din preajma școlilor

·         Activități de educație rutieră desfășurate în parteneriat cu palatul și cluburile copiilor

·         Patrule de educație rutieră

·         Săptămâna educației rutiere „Educația pentru viață contează!”: 17-22 septembrie 2023

·         Proiecte proprii, activități tematice în Școala altfel

·         Proiect – concurs național „Educația rutieră, educație pentru viață”

·         Program de formare acreditat „Educație rutieră și prim ajutor”.

F. Situații de urgență, protecție și apărare civilă

Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023, art.64

Exemple de proiecte/campanii:

·         28 februarie – Ziua protecției civile din România

·         13 septembrie – Ziua pompierilor din România

·         Campania „Fii pregătit pentru situații de urgență” – Platformă națională  de pregătire pentru situații de urgență: www.fiipregatit.ro

·         Campania de informare „Fii pregătit! Fii în siguranță!” se va desfășura scopul de a conștientiza nevoia de pregătire a elevilor și a personalului din unitățile școlare cu privire la modul de comportare în cazul producerii unui cutremur

·         Proiecte – concurs ale Ministerului Educației desfășurate înnn parteneriat cu „Cu viața mea, apăr viața”, „Prietenii pompierilor”, „Sanitarii pricepuți”

·         Tematică specifică – protecție și apărare civilă.

Resurse educaționale

I.        Ghid practic de activități interculturale: https://asociatiaproetnica.ro/wp-content/uploads/2021/11/ghid_practic_tipar.pdf

II.        Resurse educaționale gratuite: Asociația e-Liberare: https://www.eliberare.com/pachet-educational-de-prevenire-a-traficului-de-persoane/

III.        Studiu asupra percepției tinerilor despre riscurile din mediul online: https://www.eliberare.com/wp-content/uploads/2023/03/Loverboy_DPB_0603_site.pdf

IV.        Ora de net: www.oradenet.ro

V.        Strategia naţională împotriva traficului de persoane pentru perioada 2018 – 2022 https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2018/10/ANEXA-1-22.pdf

VI.        Studiu privind abuzul împotriva copiilor https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/media/Documente/Studiu-violenta-asupra-copilului-Salvati-Copiii-2021_1.pdf

VII.        Proiecte de prevenire a violenței școlare conduse de tineri Ghid pentru facilitatori – https://childhub.org/ro/resurse-multimedia-protectia-copilului/ghid-proiecte-de-prevenire-violentei-scolare-conduse-de-tineri

VIII.        Ghid practic pentru directori și cadre didactice: https://vedemjust.ro/wp-content/uploads/2022/06/prevenirea-si-combaterea-violentei.pdf

Material alcătuit de inspector școlar prof. Tatiana Vîntur – I.Ș.J. Suceava